torsdag 6 september 2012

Ett bra verktyg

Idag har jag suttit vid skrivbordet mesta delen av dagen. Det finns alltid saker man behöver få undan och samtal som måste ringas. Nu känner jag att det hänt en del på den fronten, så sammanfattningsvis har det varit en bra dag.
Jag har även haft möjlighet till samtal med kollegor, både. Roliga samtal och samtal med lite tyngre innebörd. Det känns så skönt att få vara bollplank till medmänniskor som bara behöver prata och se saker ut ett annat perspektiv.

Jag måste även säga att jag är fast i iPadens värld! Nu när jag bloggar är det genom en app, så det är bara att skriva på och lätt att lägga in bilder. Detta kommer att bli superbra för mina elever att använda iPaden när de ska skriva i sina bloggar. Och för mina elever i svenska som andraspråk kommer den att bli en hit. Som samordnare för nyanlända barn och ungdomar i mitt rektorsområde har jag möjlighet att ha med en eleviPad plus min egna. Vi kan spela spel, memory r ett bra spel att börja med. vi berättar tydligt vad vi ser på bilden, ofta börjar man med ett ord, ett hus eller en hand kan vara de ord man tänker på när man ser bilderna. Sedan brukar vi bygga på med flertal, färg, form och tillslut har vi nästan som en mening kring det uppvända ordet, som blir pluralsmeningar när de fått ett par.
Detta och mycket annat kan vi göra nu när vi kan jobba med iPaden.
Jag har en del appar med bokstavsspel eller där man får lyssna och sedan säga efter. Diktafonappar och inspelningsappar finns det ett antal att ladda ned också.
Men man ska inte glömma alla bra skrivprogram...ja, ni hör jag har hittat massor av saker som vi kan jobba med i min undervisning. Och hela tiden fylls det på med bra saker :)

Men jag tänkte vara lite rädd om min iPad, så jag gick och köpte ett fodral till den idag. Vit lack blev det denna gången ;)

Over and out/Bodil
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar