onsdag 13 mars 2013

Workshop i Botkyrka/Tumba



Jag ska ha workshop i Tänk Om:s regi på Tumba gymnasium för lärare på introduktionsprogrammet. Spännande att möta nya lärare med olika ingång till att använda datorn i undervisningen. Jag har jobbat med 1:1 i ett tag, sedan 2008,  och känner att elever som kommer till skolan med ett annat modersmål är  en grupp som jag ser som de stora vinnarna med att vi har 1:1.
På workshopen kommer jag att visa dessa verktyg, som jag har testat själv och därför har lite tankar kring.

Pearltrees här visar jag upp sidor och verktyg som är användbara när vi möter sva-elever

Audioboo ett program där man kan läsa in och skicka vidare

VoiceThread ett bra program när man vill öva sig på att berätta eller beskriva saker

Bambuser Liveinspelning som sänds direkt ut

Voki, avatar som fungerar bra att använda vid olika tillfällen i undervisningen

webbstjärnan en bra sida om hur man kan jobba med bloggar och samtidigt en tävling


screenr inspelning av bildskärm och berättande till det

Blogg för lärare en blogg där man blir inspirerad av andra lärare på olika sätt.

It-mammans blogg hon är IT-mamman på riktigt, Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen

Öpedagogen- Marie Andersson bl.a. läraren som började med geocaching i skolan

Kristina Alexanderson - kvinnan bakom webbstjärnan

Anna Kaya ett måste för oss som jobbar med svenska som andraspråk

Hanna, en svablogg med bra tips från duktig pedagog

Skollyftet det är blogg som handlar om det namnet står för

 Creative Commons Att tänka på när man bloggar eller lägger ut bilder på nätet

Hur startar man en blogg enkel förklaring om blogspot.com

Geocaching sidan där man startar konto för att kunna geocacha

Youtube en guldgruva när det gäller att hitta tips för undervisningen, här matte på arabiska

Evernote det bästa programmet för anteckningar, enligt mig. Synkar med alla enheter.

Corkboard samarbete on line bra verktyg att ha när man vill ha in olika förslag från t.ex en klass

Wordle med hjälp av detta verktyg kan du se vilket ord som förekommer flest gånger i en text

bodil.samuelsson@edu.falkenberg.se


Uppgift till nästa gång till mina workshopselever =)
Ni kommer att få två uppgifter som ni ska jobba med och som ni kommer att redovisa nästa gång vi träffas i april.
1. Starta en blogg där ni lägger upp något av det ni jobbar med i klassrummet. Vi kommer att starta upp bloggarna idag, om vi hinner. Det hann vi...i alla fall en del av er kom igång.
2. Visa för oss andra något som ni gjort om man tänker på omdefinierat lärande. Eller som ni planerar att göra när eleverna får datorer. 

Ställ frågorna Vad? Varför? Hur? när ni utformar uppgiften, ochutgångspunkten är läroplanen.

Har ni frågor maila till mig eller kommentera här på bloggen så ska vi se om vi löser det.








Uppgift till nästa gång till mina workshopselever =)
Ni kommer att få två uppgifter som ni ska jobba med och som ni kommer att redovisa nästa gång vi träffas i april.1. Starta en blogg där ni lägger upp något av det ni jobbar med i klassrummet.Vi kommer att starta upp bloggarna idag, om vi hinner.2. Visa för oss andra något som ni gjort om man tänker på omdefinierat lärande. Eller som ni planerar att göra när eleverna får datorer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar