- Användaren ska själv kunna vara med och bidra till sajtens innehåll.
- Användaren ska kunna ha kontroll över sin information.
- Designen ska vara fyllig, interaktiv och användbar.
Jag har bloggar i skolan och jag facebooksgrupper med klasser, men då med ett frökenanvändarkonto, dvs inte mitt privata. På detta frökenkonto kan även föräldrar lägga till mig som vän. För mig fungerar det mycket bra. I och med att jag lade till alla eleverna i en grupp, kunde jag sedan ta bort dem som vänner i vanlig mening, jag ser inte vad de skriver som statusuppdatering, och det tycker jag är gott, för jag vill se dem som mina elever och inte få för mycket inblick i deras privatliv.
Jag måste säga att jag tycker om att jobba med hjälp av web 2,0, det blir så att säga en dimension till på arbetet eleverna gör. Jag ser inga begränsningar alls på vad man kan göra med hjälp av datorer och webben.
Twitter är en annan webtjänst som jag börjat använda under det sista halvåret. Där, på en mickroblogg, kan man få hur mycket info som helst om de områden som man är intresserad av. Jag började följa en del flitiga twittrare som skrev om utbildning och skola. Tack vare dessa människor har jag nu fått ett helt nätverk av människor som man bara kan lägga ut en fråga eller ha som bollplank. Men framför allt så får man så många tips och idéer så jag önskar att jag hade fått ha eleverna mer så vi hade hunnit testa de mesta av dem. Utan web 2, 0 hade jag inte haft möjlighet till att lära mig så mycket utan jag hade bara varit hänvisad till kollegor i min närhet. Tack för att vi har datorer som, snart, en självklarhet i alla klassrum, världen står öppen för oss om vi vågar öppna oss för den.
Jag länkar till din blogg! Må skrivande gott! A-M
SvaraRadera